Tuesday 13 November 2012

Здраствуй мои дорогие друзья !!!



Salam sejahtera.. First sekali aku nak ucap tahniah kat sapa2 yang boleh baca tajuk post ni dengan kudrat sendiri tanpa bantuan Syeikh Google dan Prof. Wikipedia. Okay la.. maybe korang akan tuduh aku bajet ke, capub ke, koya or perasan dll. Sebab post tajuk dalam bahasa rusia tapi ni cek nak habaq mai kat hang ni.. benda ni lah yang cek blajaq kat Volgograd ni untuk 3 bulan pertama ni.. So tak salah kan kalau aku nak practice taip dalam russian kan2 ? :)

Citer pasal bahasa Russia/Russian language/русский язык ni aku rase teringat pulak kat lecturer aku mase preparation kat TATi University College dulu2.. Madam Yelena Petrovichna(Елена Петровична). Tak tahu sebab ape sekarang aku rase macam nyesal2 sangat2 sebab selalu skip kelas russkiy(Oooopppsss!!!) sebab kat sini bahasa Rusia memang dah jadi macam satu keperluan untuk survive kat Russia ni, especially kat Volgograd. Kalau korang nak tahu kat sini sangat sikit orang yang boleh cakap dalam proper English.*tembak diri sendiri*. Ambik contoh mase nak naik mashroot a.k.a van awam yg kitorang gune untuk round2 bandar memang kena cakap dengan penuh spontan dan yakin tanpa syak wasangka, kalau tak alamatnye sesat la.. alhamdulillah setakat ni aku tak pernah dengar lagi kes2 sesat ni.. hampir sesat adelaa*hahah!*.

So ape yang special sangat dengan Russkiy yezhik ni? *FYI* bahasa ni adalah AMONG THE TOP HARDEST LANGUAGE TO LEARN other than arabic and chinese!!! *Sori tercaps-lock*:3 Pasal ape susah? Sebab ade banyak sangat huruf yang bunyi hampir sama, stress position and high probability untuk mix dengan english alphabet e.g: p,m,u,n dll... For example.. cuba korang baca perkataan ni, ( копеек ) *konfem mesti dah pikir aku otak kuning ni..* tapi maksud sebenar dye ialah #sen LoL ! so orang ruski yang buat perkataan carut camtu.. bukan aku.. kalau nak dengar ape bunyi dye sila guna Mr.Google.. lagi teruk kot.. kahkah ! sorry laa saje nak bagi contoh jee kayh ?

Akhir kata, Alhamdulillah aku masih hidup dan insyaAllah akan berusaha sedaya upaya untuk fasih dalam bahasa russia supaya senang aku nak hidup kat sini for another 6 more years... :)

2 comments: